Proper Nutrition
Fruit and Vegetable Intake
     Cholesterol     Blood Sugars


Food PyramidFruit and Vegetable Intake

Instructions:

For more Information

www.mypyramid.gov is an interactive website using the new food pyramid, where you can calculate and track your own data

For more information on importance of “5-a-Day” go to:
www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/5aday or
www.5aday.com or
www.dole5aday.com


Cholesterol

What Do Your Cholesterol Numbers Mean?
www.s2mw.com/cholesterollowdown

Points earned for improving Cholesterol and Triglycerides:

Instructions:
Scoring: 1 point for obtaining baseline in each category
Total Cholesterol: 1 point for each point lowered
HDL: 1 point for each point increased
LDL: 1 point for each point lowered
Triglycerides: 1 point for each point lowered
Lab work will be made available on a quarterly basis


Blood Sugars

If current HgbA1C> than recommendations, please refer to your health care provider as soon as possible.

Instructions:
Scoring: 1 point will be earned for every 1/10th point the HgbA1C is lowered.

For more information go to the American Diabetes Association at www.diabetes.org

Included there are topics such as:
Importance of tight control:
www.diabetes.org/type-1-diabetes/tight-control.jsp
All about Hemoglobin A1C:
www.diabetes.org/type-1-diabetes/a1c-test.jsp
Checking your blood glucose:
www.diabetes.org/type-1-diabetes/blood-glucose-checks.jsp
Weight Loss and Exercise:
www.diabetes.org/weightloss-and-exercise.jsp


Smartbite: What are green, brown, and fuzzy, and more nutrient-dense than any other popular fruit?
Kiwifruit. Research shows that they’re high in vitamins C and E, magnesium, potassium, and fiber.

http://www.leancuisine.com/ It will help you figure BMI & after entering a bit of info give you a weekly meal plan & some recipes.

Turkey: The Perfect Protein. Turkey has 8% more protein than beef or chicken and 0% saturated fat. For great recipes visit eatturkey.com

VEG OUT AT YOUR OWN RISK: The odds of premature death for an out-of-shape woman are three times higher than normal; for men, they’re doubled, say University of Chicago researchers. www.Prevention.com

Three New Reasons to Switch to Tea
A steady stream of research shows that antioxidant polyphenols in tea fight heart attack, stroke, some cancers, and even bad breath. If you still haven’t been converted to a tea drinker, these three new studies might convince you:

• Taiwanese researchers studying 1,000 people found that those who averaged just 2 cups of tea-black, green, or oolong-once a week for 10 years had 20% lower body fat and 2% lower waist-to-hip ratios compared with those who didn’t drink tea.

• USDA scientists recently reported that 15 people cut their mildly elevated cholesterol by 7% and their “bad” LDL cholesterol by 11% after just 3 weeks of drinking 5 daily cups of black tea. “A cup or two a day for a longer period should also work,” says Joseph Judd, PhD.

• Australian researchers who studied 218 women found that for each 1-cup increase in tea drunk daily (up to 4 cups), systolic (top number) blood pressure dropped 2 points and diastolic (bottom number) pressure dropped 1 point.

Teach Mr. Coffee to Make Tea
Switching to tea? Convert your automatic drip coffeemaker and enjoy stay-hot pots of tea all day. Purge old coffee oils by running a pot of half vinegar, half water through a cycle; repeat with clear water. Scrub the filter basket, pot, and lid; rinse thoroughly. Fill the reservoir with fresh water, put one tea bag per 2 cups of water into the empty carafe, replace the basket, and flick the “on” switch.

back to Hooked on Health